Friday, September 14, 2012

aktiviti hujung minggu...

seronoknyer cuti 3 ari. selalunya bila da tiba ari jumaat, aku memang dah susun dah jadual untuk aktiviti di hujung minggu. bukannye jadual gi jalan2  atau apa2 yang best pun...selalunye jadualnya adalah aktiviti untuk mengemas rumah. kalo orang yang bekerja macam aku ni, memang akan kumpul kerja rumah untuk dibuat pada hujung minggu...ye tak???(ke aku sorang yang macam tu?huhu) benda2 yang minor bolehla nak buat, tapi kalo kerja2 yang major, memangla aku tak menang tangan kalo nak buat pada weekdays.

aku mengemas pun xdela begitu detail sangat. tapi selalunya memang ambil masa yang lama. sebab tu mohd k kata kat aku ni "cemberet"....tau x cemberet tu ape? itu kitorang punye bahasa....cerewetlahhh. kalau da settle mengemas, kepala pun automatik akan jadi lapang sangat. tapi selalunya sekejap je bertahan kebersihan tu kan...

di hujung minggu pun aku rasa ramai yang akan ambil kesempetan untuk masak masakan yang best2. macam tu jugak dengan aku...aktiviti kitorang akan pergi ke pasar tani untuk beli bahan2 mentah yang fresh2 yang payahla kita nak cari kat kedai runcit depan rumah tu. contohnya, ikan patin sungai, pucuk2 kayu, ulam2 kampung....banyak lagi la. sederetan pasar tani yang panjang tu pun xpernah aku ronda sampai habis. selalunya sampai setengah jalan pun, aku dah pusing  dah. tapi kalo da ke pasar tani tu kan, sure terbeli barang yang xde dalam list, sebab rambang mata punye pasal. pokok buah da dua jenis aku rembat kat pasar tani...satu pokok delima..satu lagi pokok mata kucing...da tanam da pun tepi rumah. sebenarnye tak plan pun nak tanam pokok2 tu. bile balik baru terpikir, baik tanam pokok rambutan...buah pun lebat. huhuhu....

kalo mohd k ikut, dia pun sama...mesti suka berhenti kat orang promote barang. bile dah berhenti sure beli punye...huhu...sampai aku cakap kat dia, jangan berhenti...jalan terus aje. tapi sebenarnya berbaloi2 kalau dapat luangkan masa ke pasar tani sekali sekala. barang fresh, elok dan murah....lagi satu dapat membantu orang2 kampung yang berniaga kan.... ;)

tengok ni...kan dah terkena....beli pengasah pisau je pun...tapi punyelah hebat cina tu promote....sure terpedaya punye...





No comments: