Wednesday, January 15, 2014

Bina rumah untuk proses yang pertama dah bermula - Part 2

Aku kene recall balik semua cerita pasal rumah aku...maklumlah dah dekat setahun rumah ni siap baru hegeh-hegeh nak update story mory...actually rumah yang aku bina sekarang ni, aku amek tapak rumah lama parents aku. rumah lama kami tu bukannya tak elok, tapi bila dipikir-pikirkan kos renovation lagi tinggi dari aku buat rumah seketul yang baru...so, aku decide buang terus rumah lama kami tu...sedih jugaklah masa tengok orang runtuhkan rumah tu...sob...sob....



Ni lah rumah lama kitorang yang telah dirobohkan tu... :-(
 







tapak rumah yang bakal jadi rumah kami....masa ni rasa wahhh keciknya rumah aku....
Pelan rumah kami, aku yang buat sendiri...hahaha...jangan pandang aku sebelah mata tau...cita-cita aku dari kecik memang nak jadi arkitek..tapi hajat tak kesampaian katanya....pelan rumah simple je la sebab bajet kami ciput je. kerja pun baru nak masuk 6 tahun. nak rumah gempak-gempak tak dapatla...tapi mohd k cakap bersyukur dari orang yang takde rumah..duduk kat tepi jalan beralaskan kotak...syukurrrrrr alhamdullillah kepada Allah.

Banyaklah magazine yang aku refer nak buat rumah ni. kalo nak ditiru bulat-bulat kat dalam majalah tu...tak bolehla kan...tak sesuai ngan bajet yang kami ada. terpaksalah buat sesimple yang mungkin.  aku buat rumah aku banyak beranda. setiap pintu ada beranda....konon-konon nak ala-ala santai. pastu jenuh kooooo nak cuci lantai beranda setiap minggu...rumah aku ni aku buat banyak pintu..pintu sliding ada 4...pintu kayu ada 2...ehhhh banyak ke 6? banyaklah jugak untuk rumah aku yang kecik ni...kebesaran rumah 1800 kaki je...nak dekat-dekat pencen nanti aku renovatelah lagi bagi besau sikit lagi yek....haha....sekarang ni aku pun bukannya yang jenis rajin sangat nak ngemas-ngemas rumah...nak tunggu weekend je yang boleh mengemas...kalo hari bekerja jangan haraplah nak ngemas beriya-iya...itu alasan kedua sebab apa aku buat rumah kecik....alasan yang pertama sah sah la aku tak cukup bajet...hahaha....kalau banyak duit takkan la suntuk suntuk je ruang rumah aku nehhh...

No comments: