Wednesday, February 16, 2011

Gastrik yg x pernah hilang...



hari ni pepagi buta aku nk ceritakan kat korang pasal penyakit gastrik ni....da hampir 7 bln aku menghidapi penyakit ni...puas cari ubat merata2 tempat...pegi hospital...mcm2 klinik da pegi...tp xjadi ape pun....ubat kapur tu da berbotol2 aku telan...sampai da xlalu da...tgk botol pun da lari jauh2...blm tgk isi dlmnyer lagi...supplement pun da mcm2 jenis aku try....ape yg org ckp elok, sume aku nk try...

selalunyer bile kite dgr org ckp, "sy ade penyakit gastrik...." kite xamek kesah pun sbb kite anggap penyakit tu xdela merbahaya mane...lgpun penyakit tu bknnyer sejenis penyakit kronik....tp bile da kena....tuhan je yg tahu betapa azabnyer kene penyakit tersebut....da 7 bln aku xdpt bernafas dgn puas...da 7 bln perut aku sebu...da 7 bln aku pening2 lalat...yg paling xtahan tang angin tula...

aku sdh membuat test dkt hospital...siap wat ultrasound kat perut lagi...tp xde ape2...doc ckp mende yg same iaitu GASTRIK...aku pelik kalo aku gastrik kenape pernafasan aku pendek2....mcm xcukup nafas...perut pedih...xkan kene gastrik begitu lame tempohnyer...

.aku pun ade jgk mencari2 jgk info tentang penyakit ni...baru2 ni aku terjumpe satu website yg menceritakan pengalaman peribadi org ramai yg terkena penyakit ni:

  1. Salam sume.. 2 ming lepas saya mengalami serangan gastrik yang serius. Ingat mcm nak mati je .. Masa saya nk ke ofc isteri saya, lbhkurang 2 km dari ofc saya. Sampai kat satu persimpangan, saya mula rasa kelainan.. nafas tersekat-sekat, air liur kering, lidah terasa kelu serta sukar berkata-kata, leher macam tersekik, mata berpinar-pinar, pening mcm nak pitam, tangan kaki sejuk-kebas-menggigil.. Hampir 45 minit saya bertarung nyawa keseorangan dan akhirnya saya meminta bantuan seseorang yang kebetulan lalu di situ untuk membeli gula-gula hacks & air mineral. Alhamdulillah.. Tuhan telah memanjangkan umur saya lagi… Sampai di klinik doktor mengesahkan saya mengalami gastrik & juga telah menurunkan tekanan darah (hipotensi)ke 100/60 mmHg. Bila saya imbas kembali 1-2 bulan lepas.. baru sedar saya telah melakukan kesilapan bodoh. Terlalu mengikut nafsu makan hingga memudaratkan kesihatan & nyawa. Pulut ikan masin hampir setiap pagi, minuman berais & berkarbonat menjadi favourite terutama di awal pagi serta tidur lewat malam menjadi amalan. Selang beberapa hari selepas berjumpa doktor, dada terasa ketat & kadang-kadang menyucuk serta nafas berbunyi seperti asma. Bila makan pedas, dada terasa panas membakar. Akhirnya saya mendapat petua dari seseorang… cuba amalkan air (blend) bawang merah 1 sudu setiap pagi. Insya Allah.. sambil berpantang makanan masam, pedas, ais, berkabornat, susu, kesihatan akan kembali pulih seperti biasa.. Saya segera mencuba & Alhamdulillah.. saya sudah kembali sihat.
  2. queen said,

    February 14th, 2011 at 4:22 pm
    ida…doc ade suggestkan suh wat endoskop tu utk tgk btl ke x gastrik tu…tp sy sgt tkt…
  3. satar said,

    February 14th, 2011 at 9:56 pm
    Salam… Selain gastrik… batu karang dalam hempedu pn kena ambik tahu jgk.. sebab tanda2nye sama jer macam gastrik.. kebanyakkan tanda2nya muncul slps makan makanan berlemak… cara untuk mengesan kena buat ultra sound kat hospital… batu karang dalam hempedu sangat bahaya kerana jika batu itu jatuh ke saluran hati.. akan menyebabkan kerosakan pada hati pula (tanda awal ialah demam panas dan kemudian kuning).. saya salah satu org yang dahulu dr asyik ckp kena gastrik.. tp bila cek betol2 baru tahu ade batu karang dlm hempedu.. tu pn dah setahun asyik makan ubat gatrik entah berapa kali tukar ubat dah..
  4. nadiah said,

    February 14th, 2011 at 11:20 pm
    to ida,saya pon mgalami simptom mcm yg awk ckp..mkn lewat skit je mula la angin masuk urat kepala ,mcm kembang kebas je rasa ble lpas mkn pipi rahang ni cm kembang je kadang sampai tegang je leher ni pastu klu bdebar serba xkena nk tido pon susah rasa cam xcukup oksigen. saya pon dh xtau nk wat cmne..jd tmbah stress
  5. kiki lala said,

    February 15th, 2011 at 7:35 am
    fyi..endoskop mmg tidak menyakitkan sebab kita dibius ,,mmg tak sedar..tau tau je dah siap..tapi ubat hospital tak byk
    membantu kecuali jika kita ade kuman h pylori dlm
    usus..
  6. zana said,

    February 15th, 2011 at 10:16 am
    ROSLE.. awk blend bawang merah ke.campur ngan air ke x pyh..
  7. rosle said,

    February 15th, 2011 at 10:53 am
    Zana, tambah skt air suam.. Slawat 3 x & bismillah.. mula minum akan rasa pening & pns skt.. Kalau rasa x slesa selepas 1/2 jam, minum 1 gelas air suam..
  8. zana said,

    February 15th, 2011 at 2:04 pm
    bwg kecil atau besar pun xpe ke..tak pernah2 mkn bwg,apa rasa pun xtau la.. :)smpai la zana xhilang g sesak nafas..risau la.rosle hilang dh ke sesak nfas tu
  9. kiki lala said,

    February 15th, 2011 at 7:43 pm
    zana dh buat endoskop ke?
  10. rosle said,

    February 16th, 2011 at 12:09 am
    Alhamdulillah..Zana, dh ilang.. sblum saya amalkan petua tu hampir setiap malam saya sesak nafas. Antara khasiat air bawang merah (kecil) ialah melancrkan peredaran darah & menolak angin dlm badan. Rasa air bawang tu memang laa x sedap.. tp cuba dulu.. InsyaALLAH
byk lagila yg derang bincangkan pasal penyakit ni...rupenyer ade org kene lagi teruk....kelmarin mohd k ade jumpe doc homopati pulak..yela ubat hospital xjalan...kite usaha yg laen pulak...kali ni aku dpt dua jenis ubat...ubat ni buatan german...so, blh cek laman web utk keterangan yg lebih lanjut....nnti kalo ok nnti aku akan recommendkan dkt org yg mempunyai mslh yg sama dgn aku...ubat ni namanya Dr. Reckeweg. harganya pun boleh tahan jugaklah mahalnya....tp kite perlu ikhtiar utk sembuh....


Active ingredients: Anacardium orientale (Marking nut) 6X, Argentum nitricum (Silver nitrate) 6X, Arsenicum album (Arsenous oxide) 6X, Belladonna (Deadly nightshade) 4X, Carbo vegetabilis (Activated charcoal) 8X, Chamomilla (German chamomile) 2X, Chelidonium majus (Calandine) 3X, Lycopodium clavatum (Clubmoss) 5X, Nux vomica (Poison nut) 4X, Scrophularia nodosa (Figwort) 1X. Inactive ingredients: 40 vol.-% alcohol, distilled water.

Indications: Homeopathic Medicine for the temporary relief of minor symptoms associated with indigestion*:
• Heartburn
• Sour stomach
• Acid indigestion

Active ingredients: Carduus marianus (Milk thistle) 2X, Chelidonium majus (Calandine) 2X, Cinchona officinalis (Cinchona) 3X, Cholesterinum (Cholesterine) 6X, Colocynthis (Colocynth) 6X, Lycopodium clavatum (Clubmoss) 4X, Nux vomica (Poison nut) 4X. Inactive ingredients: 39 vol.-% alcohol, distilled water.

Indications:Homeopathic Medicine for the temporary relief of minor symptoms associated with*:
• Constipation
• Flatulence

2 jenis ubat ni la yg aku mkn da 2 ari ni....xde kesan ape2 lagi sbb perubatan homopati selalunya lbt ckit effectnya...so doakan aku sembuh :)

6 comments:

MR.ROMEO said...

kak z.. very sorry to hear this..

jage diri bebaik kak z.. semoga TUHAN sentiasa melindungi kak z..

semoga kak z dpt sembuh dengan sepenuhnya k..

zaida said...
This comment has been removed by the author.
MR.ROMEO said...

aaarrrrggggghhhh kt sane pon de branch klinik othman ke kak z? hehehe

Pearl V-TA said...

Boleh cuba minum ESP shaklee.. InsyaAllah.

http://pearlvta.blogspot.com

suhailah hamid said...

Semoga diberi sebaik2 kesembuhan.

Ummu ikhwan said...

saya ada gastrik dari tahun 2000 hingga 2011.

paling teruk waktu mengandung. huhu.

hingga 2012, saya jumpa penawar dia.

saya amat teruja dgn keberkesanan dia. sampai sekarang 2016 dah x ada dah gastrik saya.

baca di blog saya kisah saya sendiri
gastrik saya pun dah hilang.
dulu ada dari sekolah menengah tingkatan 2 tahun 2000 hingga la 2011.
11 tahun gastrik.

mulai 2012, dah hilang gastrik saya atas satu ikhtiar

baca sini

http://www.bijaksihat.com/2016/09/cara-hilangkan-gastrik.html?m=1