Tuesday, February 1, 2011

cekap tenaga....


penah x korang nampak logo mcm yg kat atas tu???penah x korang dgr pasal barangan elektrik yg ade tulis CEKAP TENAGA...ini sedikit info yg aku nk beri kat korang...sbnrnyer...kalo korang nk cari brg elektrik cthnyer peti ais ke, aircond ke, mesin basuh dan lain2 lagi yg mane memerlukan penggunaan elektrik yg agak tgi....aku menggalakkan korang mencari barang yg ade cop CEKAP TENAGA ni....ini tlh direcommendkan oleh Suruhanjaya Tenaga....dan brg2 yg ade cop CEKAP TENAGA ni mmg sgt2 menjimatkan sbb aku, mak & nenek aku telah menggunakan salah satu brangan yg tlh disenaraikan di atas tu...bil elektrik rmh kami mmg same je mcm dulu2 sblm menggunakan barangan tersebut...

kadang2 kita selalu dgr pasal brand itu ini pakai blh menjimatkan elektrik...tp bile pakai....xjimat pun..tp aku jamin korang...kalo korang try pakai brg yg ade cop tu...mmg btl2 jimat....

penting ke jimat elektrik ni?????MESTILAH PENTING sbb mmg nampak naik ckit2 je sbln....xnampak pun byr lebih ckit kan...tp cube korang tgk pengiraan ni:


Kiraan bil tahunan untuk penyaman udara seperti berikut (1,000W = 1kW):-

Biasa = 1.2kW x 365 hari x 7 jam x RM0.25 (kadar per kWj) = RM766.50

Cekap tenaga = 0.96kW x 365 hari x 7 jam x RM0.25 (kadar per kWj) = RM613.20



Jimat kan???tp bg org yg byk duet....xkisah la setakat rm100 je beza kot...tp bg aku....byk yg aku blh beli dgn rm100 itu...ahaaakkksssss...

No comments: