Thursday, February 3, 2011

Gong Xi Fa Cai.....

dari 1hb lg pakcik2 aku da wat temujanji utk beraya cina mcm biase yg dilakukan pd setiap tahun...bila menjelang aje raya cina ni...kami ni antara org melayu yg agak sibuk utk pegi beraya...seronot tau...sbb kitorang dpt rase 3 jenis raye...raye puasa...raye haji & raye cina...

nenek aku sbnrnyer diambil oleh keluarga angkat melayu mase dia baby2 dulu...so, adik-beradik yg laen still cina lgla...utk tidak memutuskan silaturrahim yg sedia ada ni...kami mmg amalkan pegi beraya Gong Xi Fa Cai ni...and bile tiba raye puasa atau raye haji...saudara-mara nenek aku yg cina tu pulak dtg ke rmh nenek aku...tp kadang2 rasenyer raya kite, xdela kesempatan nk pegi beraya sakan mcm raya cina sbb kitorang selalu tgu org dtg rmh je...rmh nenek aku sentiasa penuh dikunjungi saudara-maranye....so, raya cina ni la kitorang nk konvoi ramai2 pegi beraya...

pegi beraya 4 buah rmh pun da cukup letih..huhu...letih minum air kotak, letih mkn kacang, letih mkn limau...tp sgt best tau....kali ni bls dendam pegi beraya sbb thn lps aku kawen pd ari raya cina...so, kitorang sume xpegi beraya la...kali ni first time mohd k ikut kitorang pegi beraya Gong Xi Fa Cai....mujur xde anjing kat rmh diorang kali ni...sbb awal2 lg mohd k da warning...dia tkt ade anjing jer...huhu

ni rmh 1st yg kitorang pegi:



wah2...seronok nyer dpt menguasai semua kuih-muih itu ekkk....

bersama cousin & anak-anak cousinku....baju cheongsam lg tu...comei!

tgkla kitorang mmg suke buat mcm rmh sendiri...haha

Rumah 2nd:

bile da berjumpa adik-beradik...berborak sakan la kan...

mesti la ade gbr mcm ni tiap2 thn...2 thn lps nenek sedara aku ni siap pakai tudung lg sbb nk amek gbr..huhu
ini kes xcukup kerusi...tp nk jgk bercerita...mencangkung pun xpela...
penuh dgn kaum kerabat kitorang je :)
bergambar lg...aku da mcm mak bdk ke hulu ke hilir mendukung bdk...naseb da kawen...kalo x rugi dukung bdk...xdpt angpau....huhu
dgn atuk & nenek aku sekalieh...mcm same la muke maksu & ayahteh ngan mak sedare dia tu...huhu

Rumah 3rd:
sekeping aje gbr kat rmh ni sbb da penat.....huhu..

Rumah 4th:

muke2 kekenyangan di rmh yg terakhir...huhu...
maisara yg xletih2 ke sane ke mari dgn baju cheongsamnyer sejak rmh yg 1st td...huhu

itu saje kisah kami pd hari raya Gong Xi Fa Cai thn ni....4 buah rmh pun da cukup memenatkan sbb sekali singgah sebuah rmh mmg lame...yela...jarang2 jumpe kan...lgpun anak2 saudara nenek aku pun berkumpul di rmh mak diorang...so, xpayah da pegi beraya rmh diorang da...jimat angpau diorang kan... :) aku jgk yg xdpt angpau da.... :(

No comments: