Saturday, August 11, 2012

Tauhu terbalik

salam ramadhan semua....dah lame x update blog eh..ari ni terajin sikit + ade mase terluang ckit utk update. ari ni nak kasi tayang ckit kuih untuk aku berbuka ptg ni. simple dan sedap....ni nak masuk kali kedua da aku nak membuatnye. senang sgt nk membuatnye. alkisahnye aku dapat resepi ni mase rancangan ketuk2 ramadhan sheila rusli tu. dia ajar2 mcm senang je, so why not aku try kan. kalo bahan2 resepi tu merepek2...payahla jugak aku nak try sebab takut error terussss...langsung xleh makan. dah le bulan puasa ni bukan boleh maen try & rasa. 

okeh...aku citerla ckit cara mcm mane nak buat mende alah tauhu terbalik ni kt korang yg mane xtau lg tu. bolehla try utk menu berbuka ari ni :) mujur jugak mohd k sudi menolong aku snap gambar utk tatapan korang. tangan aku da berlengas2 time tu...mcm mane nak snap gambar dalam mase yang same kan.





 ini inti nyer yg terdiri dari: bwg merah & bwg putih yg ditumbuk atau cincang, lada sulah, isi udang and fishball yg telah dicincang (aku xboleh makan ayam. so, kalo korang suka makan ayam atau daging...bolehla cincang halus2 sbg intinyer..) pastu daun kucai/daun bawang/daun sup dan yg paling penting...isi tauhu yg telah dikeluarkan dari tauhu  nyer....dan xlupe telur...ckit aje sbb nak bagi inti melekat aje.
 ni pulak tauhu yg telah dipotong dibucunyer....pastu terbalikkan dan ia akan jadi mcm bentuk bunga..tauhu ni jenis tauhu kering atau ade orang panggil tauhu pop. isi tauhu tu kita simpan utk dibuat intinyer sekali spt yg dinyatakan di atas.
 pastu bile da siap...sumbat inti ke dlm tauhu tu dan akan jadi sebegini..
 ni da siap digoreng...pastu mase nak goreng tu terlangkupkan inti ke bahagian bwh..baru kelopaknyer akan cantik aje. jgn risau ye, intinyer xkan terkeluar sbb dah kompem melekat sbb dek telur tu...
da ready utk dimakan......cicahla dengan sos thai ke.....sedap sgt dimakan panas2...very the garing gitu...aku buat 12 biji utk ditelan oleh kami berdua. huhu....minum pulak dgn bandung blended...perggghhhh...

slmt berbukala sume! nak gi masak.....


No comments: