Saturday, July 2, 2011

naik pangkatttttttt....yehhhuuu....

aku da naek pangkat??xde maknenyer...bln 8 ni baru cukup 4thn aku keje kat cni...sbr dulu ye. senior pun ramai yg xnaek lagi. skrg ni dgn sistem yg baru ni, xyahla kite sebok2 nk tgu tercongok sampai 10 thn utk naek pangkat...mmg xkan naek sbb sistem skrg, kalo ko rajin, ko naek pangkat. kalo ko mls, ddkla ko kat takuk tu jgk sampai pencen..da xde ikut sistem seniority. so, kalo baru keje 3 thn pun,nk apply naek pangkat pun org da xkesah...yg penting ko cukup syarat.

sbb ape aku sebok2 cite pasal naek pangkat ni???sbbnye kat ofis aku, officemate aku da jd mcm kelkatu da sume..korang tau kelkatu tu ape?huhu...serangga yg terbang sane cni tu....tu nk menunjukkan betapa busynye officemate aku nk menyiapkan kriteria2 nak naek pangkat ni. tp once da dpt, berbaloi2...tgk la mase aku nk apply nnti, derang pulak tgk aku mcm kelkatu....huhu.

aku ade la 1-2 bende yg da ade utk kriteria tu...so, simpan jela utk guna nnti. bykla mende yg kene buat...presentation, research, innovation, attend course & penerbitan (kalola keje penerbitan aku mase aku jd Peg. Penerbitan Parlimen diambil kira, da slmt da satu bhgn...haha) bknnyer sng nk sng kan....tp nk jd ssh, sgtla sng. so, aku pergunakan mase yg ade ni utk slow2 la prepare ape2 yg patut...

siang td, ade pegawai yg memberi ceramah utk kenaikan pangkat...katanya, siapa yg keje blm cecah 10 thn blh target jauh, dlm tempoh 15thn da boleh dpt DH52....aiyyaaakkk...kalo mcm tu pengiraannye mcm ni la gamaknyer:

Umur 31 thn = DH44
Umur 39 thn = DH48
Umur 42 thn = DH52

huhu...kalo pengiraan di atas blh jd kenyataan...alangkah indahnyer. da mcm skim PTD da...cpt naik. tp bkn sng kalo da naik pangkat nnti. tanggungjawab yg kita galas pun makin luas...makin berat...takut tau. aku penahla terpikir, tgu jela gaji aku naek tiap2 tahun tu, lame2 jd byk jgk...huhu...punyela mls aku ni kan. dan nk best lg, aku penah terpikir, kalola gaji mohd k lebih rm10k sebulan, aku nk mintak ckit bkk bisnes sendiri. xyah mkn gaji...huhu...tp skrg ni, mate aku terbukak luas ckit, rebut peluang yg ade, xgitu? so, kpd akak2 kat ofis yg nk apply thn ni, caiiiiyyyoookkk ye...gud luck for all :)

No comments: