Saturday, May 19, 2012

sekala sekali pekena lauk kampung...

huiiishhh..duduk ujung minggu di rumah syok jugak kalo pekena lauk kampung. aku ni antara penggemar makanan kampung. tapi selalunyer xsama selera dengan mohd k. dia suka lauk goreng2 aje. antara peberet aku...ikan patin masak tempoyak, sambal belimbing masak hitam, pucuk ubi masak tempoyak, masak asam keladi...banyak la lagi...sebut pasal masak asam keladi, minggu lepas baru je aku mintak bonda kesayangan masakkan sebab aku bab2 keladi2 ni memang outttt. xpandai nak menguruskan keladi tu sebenarnyer. nanti silap2 gatal pulak orang yang makan..

antara masakan yang aku suke ngap dan pandai nak masak ialah masak tempoyak ikan patin. ikan tu haruslah sungai mari ye, jangan beli yang kolam mari.. kalo dari kolam, aku pun xlalu nak makan. kalo ade daun kesum ngan bunge kantan confirm meletup la korang nye tempoyak ikan patin tu...kalo x letak, kureng ummmpphh ckitla ye..

ikan patin masak tempoyak....








pucuk paku goreng...



ni masakan ujung minggu lepas. ari ni aku masak daging masak kicap aje. puas da pikir nak masak ape. cerita pasal xtau nak masak ape ni kan, barula sekarang aku paham dulu mak aku selalu tanye, "ari ni nak makan ape yek? mak ni da boring da, xtau da nak masak ape..." skrg ni bile aku jadi tukang masak kat rumah, barula aku paham. itu belum jadi macam mak mentua kawan aku lagi, lauk untuk siang xboleh dibawa ke makan malam. maksudnye siang masak lauk jenis lain, malam masak lauk jenis lain. sebabnye derang muak kalo makan siang dan malam makanan yang sama...huhu....xsanggup wei...nak pikir menu yang berbeza untuk siang dan malam!





2 comments:

dilla nazri said...

Tempoyak itew sgt sedap!! Terserlah kePahangan seseorang itew kalau suka makan patin tempoyak

zaida said...

masak tempoyak di hatiku...haha