Monday, April 30, 2012

Makan2 di ujung minggu

Seronoknyer time cuti2 ujung minggu duduk rumah maen masak2. ari sabtu tu sambil tunggu lori ikan lalu depan rumah, kepala otak aku melegar-legar memikir ape yang dimasak...rase nak makan nasi ayam...sebulan sekali mestila aku masak nasi ayam. peberet la jugak kot...ari tu aku buat nasi ayam ala2 chicken rice shop (perrrgghhh...perasan ko) huhu...bukannyer ala2 apenyer..cume ade tambahan bean sprout aje. ideanye datang time tengah makan kat chicken rice shop ari tu. aku kaji bende alah ape yang derang taruk dalam tu...cara2nyer senang je..

aku steam aje bean sprout tu...senang je...

pastu tu tutup...jgn steam lame2 sgt...nanti xsedap kalo da lecur sangat.

tadaaaa....da siap...letak kicap cair ckit...letak sos ikan ckit...tabur bawang goreng ckit & cili....
makan bersama nasi ayam z-da's shop...huhu


 Malam tu pulak mengtekebulur pulak...bukak peti ais, ade sotong kembang (sotong ape ek korang panggil..bukan yg normal tu...sotong yg kembang2 tu lerrr) dan ade sayur-mayur aje. sebab da lapar sangat..aku pun tumis2 bawang..cili api..letak sotong dan sayur-sayuran. pastu letak daun limau purut sehelai-dua....rasenye boleh tahan (ececeh...perasan lagi..ahaksss) pastu tumbukla 2 ulas bawang putih..5 biji cili api...perah limau nipis ckit..makanla bersama2 sup sayur ni...
sayur-sayuran memang peberet aku...tapi rendam dengan garam dulu ye...bagi buang racun2 tu dulu...

mee sup sayur cincai2...


 pastu ari ahad ari tu...cakap ngan mak..."da lame mak xbuat laksa penang". dengan lajunye mak aku memasak kat dapur ari ahad tu...aku ngan along datang tinggal nak ngap jer...sume da siap...yummmyyyy...mak aku buat banyak siap boleh bawak datang ofis lagi ari ni...kuah laksa ni orang kata kena masak semalaman baru rase manis ikan tu merasap ke dalam kuah.tapi nak bagi care2 masak laksa ni mintak ampun la ye kawan2....huhu...xpandai la aku.selalu tolong mak blend ikan, buang tulang ikan...tu je..ape yang dicampak dalam periuk tu, aku xtau...huhu...
sedap tau...laksa mak la yang paling best...

No comments: