Thursday, April 28, 2011

lamb chop...

sempena tournament yg dianjurkan oleh mohd k minggu lps di chess centrenya...dia telah dpt tempat yg kedua...dia pun masuk jugak tournament tu walaupun anjurkan sendiri...huhu...xpe, arbiter import dr tpt lain. hadiah yg dia dpt kocik aje sbb big prize pd bln november nnti..
.

adiah pun kami yg pergi beli sbnrnyer...hehe...siap ckp lagi kat mohd k, dpt ni tau, sbb kat rmh kite xde lagi...xyah dpt nombor satu pun xpe..nnti leh wat lamb chop. haha....tgk2 dpt sungguh nombor dua. terpaksala aku menunaikan janji aku. mcmla xleh gune microwave yg ade kt rmh tu kan...haha..

pegila kami ke giant carik lamb shoulder sbb lembut ckit bhgn tu & pastikan yg halal ye..hehe insyaAllah kalo dr australia selalunye mmg halal.punyerla berkobar2 masak sauce dia..sauce ni kak amla punyer resipi (officemate lame) dlm byk2 sauce yg aku try yg ni paling oke...korang leh try ye...tp resipinyer pandai2 korang la sbb sume main secukup rase aje...

lps da perap daging tu kat dlm bahan perapan aku pun masukkan daging dalam oven yg baru tu. lps spoloh minit, aku intai, xde ape2 perubahan pun kat daging tersebut. last2nyer aku amek daging tu masukkan dlm microwave jugak. spoloh minit pastu da leh mkn...xpakai jugak oven yg baru tu...terhegeh2 ko nk tgu...lambat. yg penting konyang perut kami :)

minum dgn air lemon supaya blh menyingkirkan lemak yg tidak baik itew....

cara utk membuat sauce:

tumis bwg putih, lps da kekuningan masukkan sos lada hitam (aku suke yg brand life). pastu tu masukkan fresh milk dan tgu sampai gelegak. fresh milk tu aku suke letak byk, baru rase lemak2 ckit. pastu masukkan sedikit kicap, serbuk lada hitam & manchester sauce@ seasoning oil. then blh potong cendawan da masukkan ke dlmnye..pastu bancuhkan tepung gandum dlm 2 sudu...masukkan ke dlm bhn2 td dan kacau sampai pekat...tepung gandum blh ditambah atau dikurangkn ikut kepekatan yg anda nak... :) slmt mencube...

No comments: