Thursday, April 7, 2011

ari bekal ape ye?


jeng

jeng

jeng


tekala-tekala....agak2 korang ape yg aku bawa seperiuk tu ye??

kek?? ........salah..........
gulai ikan? ........salah...........

xde ape2 sbnrnyer....bwk periuk kosong je....ngeeeeeeee.....(rase nk kakikan aku x?)

x ke gile aku tibe2 nk bwk periuk kosong...aku bwk bubur ayam...bubur ayam mcd (dlm bentuk nyanyian lagu mcd tau) aku saje je panggil bubur ayam mcd sbb rasenyer ala2 mcd tu je...aku mls nk bkk penutup periuk tu sbb nnti menjijis2 air wap tu atas meja glamer aku tu kang (padahal meja bodo kat ikea tu je..haha) mmg aku suke mkn bubur ni tp tidak utk mohd k...kalo dia mkn bubur dia bole muntah pulak nnti...nyampasss kan org ngengade camtu...

dari keje kat parlimen dulu mmg aku suke buat bubur ni...mkn ngan mimie..asma...kak zie...miss them so much...dr parlimen bwk ke polipd...pastu sampai pulak kt polisas....huhu...td aku bwk utk mkn bersama2 kat ofis...sng je nk msk ni..cume kene tgu lame la ckit...care2nyer:

bahan2:
beras (ikut suke korang la nk msk byk mane...selalunyer aku wat satu pot)
bwg putih (aku suke letak byk dlm 6 ulas. cincang kecik2 ye)
bwg merah (3 ulas. cincang jugak)
cili api 2 biji (cincang jugak)
ayam (cincang jugak)
black pepper
shitake mushroom
lobak

care:
tumiskan bwg putih, bwg merah ngan cili api...kalo nk pedas la kan...pastu korang masukkan ayam tu. tumis sampai keluar air ayam tu. pastu tumis ayam tu sampai agak kering..pastu masukkan beras dgn air. masak sampai betul2 hancur ye beras tu..aku xsuke mkn bubur yg berasnyer bsr2 lagi. mcm ala2 mkn nasi gitu.pastu masukkan black pepper..garam..pastu bile beras btl2 kembang...korang leh la masukkan shitake mushroom & lobak yg telah dipotong...

tips ye..sbb ade org buat xjadi...ayam tu tumis dulu...baru la rase sedap2 gitu. pastu sentiasa kacau bubur tu jgn tinggal terus...lain tau rase bubur tu kalo korang rajin kacau...kalo nk letak santan ckit dlm setengah cawan pun bole kalo nk bg lemak ckit...

cubela ye kawan2...

2 comments:

MR.ROMEO said...

haha.. 2 la terkezut jgak mule2 bila kak z bwk periok kosong je.. hahaha.. kak z stil klaka cm dulu..

kak z cube la bg resepi ni kt mcd konpem die org kn gune.. pas 2 tuka name mc"Z"... hehehe

naquaz said...

hehehe.. tetiba terbaca entry zaida ni.. terharu akak tauu.. trkenang semasa dulu ek.. tp zaida mmg hebat bab2 memasak ni.. rindu masakan zaida & miss u too :)