Sunday, April 10, 2011

still confusing...

aku dlm dilema....confuse.....huhu....

cerita begini ye anak2...aku ni berangan-angan sblm umur aku lebih lanjut (mude lagi tau) aku nk la ade sebijik rmh sendiri...kalo ade 2-3 bijik pun xpe..tp xmampu..ngeeee....kecik2 pun xpe..ikut kemampuan la kan. aku da survey2 byk tpt da...ade satu tpt ni namenyer KotaSAS...mmg kwsn ni sgt cantikla kalo da siap sume projek ni nnti...siap ade mall lg kat kwsn tu...KotaSAS ni rmhnyer agak mhl2 tp aku nk amek yg mrh2 jela...lagipun kwsn tu dkt aje dgn rmh mak aku kalo da siap laluan jalan blkg nnti..dr kwsn tu jugak blh nampak kebun abah aku...huhu...sbnrnyer kwsn ni dkt aje blkg istana Tengku Mahkota Phg...kire lalu la pagar istana utk ke perumahan tersebut...kalo nk pegi keje dlm 10 minit aje..yg tu paling aku suke :)

mslhnyer yg buat aku confuse skrg ni...akak & makcik2 aku cadangkan aku bina rmh sendiri aje...lg puas ati kate derang sbb tanah da ade (tanah mak abah bagi, xmampu lg nk beli tanah sendiri). kalo buat rmh nnti, sebelah menyebelah la dgn rmh mak abah aku...kalo difikirkan jauh utk ke tempat keje dlm 20 minit...& kampung mak aku tu da btl2 kat blkg KotaSAS tu pulak...tp aku ni mls nk pikir process utk buat loan rmh tu..cari arkitek...tukang rmh...tp aku tau parents aku lebih arif bab2 ni...org ckp kalo tanah da atas name sendiri xdela ssh nk process...ari tu tgk member buat rmh sendiri...cantikla jugak dr mcm rmh taman yg ala2 kotak kasut bentuknyer tu kan..

kalo dipikir2kan mmgla untung buat rmh sendiri...atas tanah yg lapang. kalo aku beli rmh pun...aku mengelakkan utk amek rmh tgh2...end lot pun xpe...xyah nk corner2. xmampu pulak aku...nnti gigit batu-bata je tiap2 bln sbb xcukup duit..haha....pastu rmh 2 tingkat paling aku elakkan sbb...xtaula sbb ape...sbb aku mmg xsuke kot...huhu...biar sume kat bwh je sng...ade jgk aku search kat forum2..cari pros & cons beli rmh & buat rmh sendiri...sume pun tgh sibuk2 cari tanah utk dibuat rmh...hmmmmm....

kalo nk beli rmh...aku pikir skrg sesuai la sbb nnti rmh makin naik harga...bkn ckit2 naiknyer...tp kalo aku nk buat rmh sendiri...6-7 tahun lg baru aku pikir...xnak la nnti da pencen sibuk lg nk byr loan rmh...kalo aku beli rmh 200k pun kocik aje...tp kalo aku buat sendiri 200k aku rase bsr da dpt...tp aku confusela yg aku tau skrg ni...mohd k pulak ikut aje..aku ni da la mcm lalang bab2 ni...haha...

3 comments:

ziraziz said...

ku impikan umah suasana kg....mmmmm

zaida said...

nie nk ddk taman dulu mude2 ni...hehe...da tua2 baru buat rmh kt kg...

MR.ROMEO said...

kak z.. idea parents kak z mmg best. bina umah sendiri.

sy rase kepuasan dlm bina umah sendiri 2 mmg lain dr beli umah yg siap2.. lebih2 lg tanah dh ade kn..