Monday, April 4, 2011

Bilakah wiper kereta anda patut ditukar?

ade org buat xtau je tentang wiper kereta sbbnye kalo wiper xelok, kereta jalan jugak kan. sbb xbersangkut paut dgn enjin kereta. huhu...itu andaian org mcm aku ni. tetapi andaian itu salah ye sbb blh mkn diri...

da lame sbnrnyer aku xtukar wiper kereta aku...dkt setahun lebey da rasenye. sbnrnyer xbagus ye anak2 kalo kite buat mcm tu. aku tau wiper aku da teruk pun bile mohd k tegur aku, "eh, wiper ni mcm da lame xtukar je...da makan cermin ni." aku pun menjawab sambil wat lawak, "isk...isk...isk....ngap ngap ngap wiper makan cermin."hahaha...

mujur la mohd k tu penyabor orgnyer..kalo x...pannnggggggggggg hinggap kat pipi aku yg baru nk mulus ni. kite sbrnyer xamek tau pun pasal wiper ni tp bile musim ujan mcm skrg ni baru kelam kabut...xnampak jalan la....nape cermin ni kabur la...sbnrnyer wiper ni penting, bile wiper cun baru nampak jalan luas, terang dan jelas. maksud mohd k ckp wiper mkn cermin tu, bile wiper tu gerak ade kesan garis2 dan berbalam2 kat kereta kite.itu maksudnyer pegila kedai tukar wiper baru...kite nk pakai cermin tu utk jangka masa yg panjang. so, xde slhnyer kite tukar wiper sbb ia sgt2la mrh berbanding dgn cermin kereta kite tu...

ujung mgu baru ni aku dgn sengsorang nyer pegi kedai auntie kat dpn taman utk tkr wiper sbb mohd k kalo ujung mgu xde mase sgt sbb ade chess class dr pagi sampai petang...alhamdullillah rezeki (ayat ala2 org masuk MLM) hahaha...mmgla boring sengsorang tp bile dpt $$$$, xpela ddk sorang2 sampai mlm pun...hahaha...mate duitan...

berbalik kpd cerita wiper ni...aku ni jenis sukar utk mempercayai org bile service kereta ke...tkr brg kat kereta ke...mesti aku tgu sampai siap. aku xtinggal kereta aku bersendirian kat situ then aku amek bile da siap. aku mesti tgu dan tgk ape org tu buat kat kereta aku biarpun kereta aku bkn BMW ke...Merc ke. Syg woooo....mase aku pegi tukar wiper tu mule2 tanye yg jenis silicon...aiyaaaa...mahal rupenyer...rm100 lebey jgk...last2 amek yg biase jenis Bosch harga dlm rm50 lebey...

aku tanyer auntie kat kedai tu brape lame tahan wiper ni...dia ckp bergantung la...kat Malaysia ni cuaca panas...so, dlm 6-12 bln da kene cek samada elok lg ke x wiper tu, lg satu pesanan nyer angkat wiper bile tgh panas terutama bile kite parking kt ofis tuh.nnti getah wiper tu cpt rosak sbb ia melekat dkt cermin kereta yg da panas tu..mcm kat ofis aku ni xde bumbung...so berpanas berhujan la kereta kami sume...


bile kenderaan xbergerak la korang leh wat mcm tu...jgn lupe pulak angkat wiper tu bile nk gerak sbb kelmarin aku terjumpe satu kereta kat traffic light, wipernyer terangkat ke atas. sabor jela aku. xingat kot nk turunkan blk...bwk honda tp wat malu je...haha...mesti dia prasan ingat org tgk kete dia yg cun...

No comments: